Buyer journeys & buyer persona's voor bedrijven

Geplaatst door Janice

Het is vanzelfsprekend wanneer je een product of dienst op de markt brengt, dat je de markt goed hebt geanalyseerd. Welke prijzen worden er gehanteerd? Hoeveel concurrentie is er op de markt die we willen betreden? Waar kunnen wij in uitblinken t.o.v. onze concurrenten? Welke Customer Service willen we onze klanten aanbieden? Het zijn nog maar enkele van de vele vragen die je je moet stellen. Maar hoe zit het nu met het generen van klanten? Hoe weet je welke doelgroep je het beste kan gaan aanspreken voor jouw product of dienst? Gaan we inzetten op social media en zo ja, via welke kanalen kunnen we onze klanten het snelste bereiken? Een buyer journey en persona kan dit proces efficiënt en effectief laten verlopen.

Buyer journey

De buyer journey, ook wel klantreis genoemd, is de reis die een potentiële klant maakt om uiteindelijk een aankoop te doen. Door deze klantreis goed in kaart te brengen, kun je hier middels je communicatie op inspelen en uiteindelijk meer leads genereren. Er zijn verschillende modellen die gehanteerd kunnen worden voor het opstellen van een buyer journey. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en soort bedrijf zal je sneller geneigd zijn voor een bepaald model te kiezen. De opbouw van dergelijke modellen is echter wel allemaal hetzelfde. De buyer journey bestaat uit drie hoofdfases, namelijk Awareness, Consideration en Decision. 

tussenafbeelding

Awareness

Tijdens de Awareness-fase ligt de focus hoofdzakelijk op bewustwording. Het is belangrijk dat potentiële klanten bewust worden dat zij behoefte hebben aan een bepaald product of dienst, voordat we richting een verandering of verbetering kunnen gaan. Ze beslissen ook of het doel of de uitdaging al dan niet een prioriteit moet zijn.

Het is in deze fase belangrijk dat je jezelf onder de aandacht brengt bij je potentiële klanten. Zorg er dus voor dat je online goed zichtbaar bent. Dit doe je bijvoorbeeld door te adverteren via social media. 

Consideration

Tijdens de tweede fase zijn potentiële klanten zich bewust geworden van hun behoefte of probleem en draait het om het oriënteren van verschillende opties en oplossingen. Potentiële klanten gaan in deze fase overwegen wie hen kan helpen met hun probleem. 

Decision 

In de laatste fase draait het om het rondmaken van het geheel waarbij potentiële klanten overgaan tot een aankoop van je product of dienst. Hierbij is het belangrijk dat het aankoopproces goed en eenvoudig verloopt.

Zorg ervoor dat mensen je producten en/of diensten makkelijk online kunnen vinden en dat je website gebruiksvriendelijk is. 

Buyer persona's

Buyer persona’s zijn semi-fictieve personen die jouw ideale klant representeren. Persona’s zijn belangrijk om je prospects in kaart te kunnen brengen om vervolgens je marketingstrategie hier op af te stemmen. Aan de hand van een persona kunnen we een bepaald type klant gaan definiëren. Ook voor persona's geldt hetzelfde als bij de buyer journey, namelijk dat er verschillende templates gebruikt kunnen worden. 

Het opstellen van een buyer journey en bijbehorende persona's is zeker geen tijdverlies voor je bedrijf en kent op lange termijn verschillende voordelen. Zo kunnen we ons bereik vergroten door specifieke persona's te definiëren, de customer experience verbeteren via onder andere social media kanalen. Want vandaag de dag verwachten klanten een snelle respons via diverse sociale media kanalen. Ook kunnen we onze content nog meer gaan afstemmen op de specifieke voorkeur van onze volgers. Het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste persoon krijgen is essentieel geworden. Wanneer we dit allemaal succesvol implementeren kunnen we ook de effectiviteit van de sales verhogen en bijgevolg ook de business . Buyer journeys en persona's, het is alleen maar winstgevend voor je bedrijf wanneer je het goed uitvoert. Wacht er zeker niet mee tot morgen, maar begin er al vandaag aan.

New call-to-action

Topics: Inbound Marketing, Buyer Persona, Buyer Journey