Facebook lanceert nieuwe advertenties

Geplaatst door Willem

Facebook blijft de online advertentiemarkt innoveren. Onlangs werden twee nieuwe vormen van adverteren gelanceerd: multiproduct en dynamicproduct. We leggen uit hoe beide advertentievormen nieuwe kansen bieden.

Facebook multiproductadvertenties

De multiproductadvertenties vallen dankzij hun dynamiek zonder meer op in de timeline. In een carrousel kunnen een aantal afbeeldingen worden getoond. Hierdoor is het voor de adverteerder mogelijk om roulerend een deel van het assortiment te laten zien in een advertentie. Facebook heeft de optie toegevoegd om de populairste afbeeldingen vaker en eerder te laten zien.

Dynamische productadvertenties

Dynamische productadvertenties draaien om relevantie. Deze advertenties zien er uit als gewone of multiproduct advertenties en verschijnen op dezelfde plekken (het nieuwsoverzicht of de rechterkolom). Facebook genereert gepersonaliseerde advertenties per product aan de hand van het klikgedrag van gebruikers op jouw website maar ook aan de hand van de datafeed die gekoppeld is aan het Facebookaccount van de klant.

Wat is de praktijk van nieuwe Facebook advertenties?

Voor beide vormen van adverteren is het noodzakelijk dat de productcatalogus wordt geüpload naar Facebook. Hier maakt Facebook immers de selectie uit voor de advertenties. Gelukkig hoeft deze tijdrovende klus tegenwoordig niet meer met de hand te worden gedaan. Facebook heeft goed bij zijn concurrenten gekeken voor het aanleveren van data. Dat wil zeggen dat door middel van datafeeds en API’s (application programming interface) grote hoeveelheden informatie kunnen worden doorgegeven naar Facebook.

Facebook houdt van relevantie

Facebook is altijd in beweging en op zoek naar verbetering, zowel voor de gebruikerservaring als de advertentiemogelijkheden. Relevantie lijkt hierbij steeds een belangrijkere term te worden. Een van de grootste irritaties op internet en ook op Facebook is dan ook dat advertenties niet relevant zijn voor de gebruiker. Dit geeft online adverteren vaak een slechte naam. Het is lange tijd moeilijk geweest voor adverteerders om enigszins gerichte advertenties te plaatsen die niet in herhaling vielen. De nieuwe generatie advertenties die hierboven zijn geïntroduceerd, vergroten de kans dat Facebook gebruikers relevante advertenties krijgen te zien. Iedereen wint hierbij: Facebook presenteert een betere online ervaring, gebruikers krijgen op maat advertenties en bedrijven zullen een grotere conversie kennen. Bovendien helpt Facebook adverteerders door inzage te geven in de relevantiescore van hun advertenties. Met deze kennis kan de conversie verder wordt geoptimaliseerd. Kortom, adverteren op Facebook begint aan een nieuw tijdperk dat veel meer zekerheid belooft.

Topics: Ads, Social Media, Facebook, online adverteren