Facebook winacties, wat mag wel en wat mag niet?

Geplaatst door Janice

Er is veel onduidelijkheid over de Facebook- regels als het gaat om winacties. Het zou vanaf nu verboden zijn en wij krijgen veel vragen over of dit klopt. Hoe zit het nou precies?

Voordat je een account aanmaakt op Facebook moet je akkoord gaan met een aantal voorwaarden. In deze enorme lap tekst, die je waarschijnlijk niet gelezen hebt ;-), komen ook Promotion Guidelines naar voren. In deze Guidelines legt Facebook je precies uit welke regels er verbonden zijn aan winacties op het platform.

Verbeter je Social Media accounts met 8 gratis tips - Download de Infographic

Facebook wil spam graag voorkomen. Like&share-winacties worden gezien als spam en zijn daarom niet toegestaan volgens de regels van Facebook. Dit betekent echter niet dat je geen winacties meer mag plaatsen. Het delen van een bericht mag alleen niet als voorwaarde gebruikt worden om kans te maken om te winnen. Ook de pagina moeten liken voor deelname aan de actie mag niet. Nu vraag je je vast af wat mag dan wel? De belangrijkste regels zetten we daarom even voor je op een rij:

Wat mag niet:

  • Het bericht laten delen
  • De pagina laten liken
  • Het bericht laten delen op de tijdlijn van vrienden
  • Zichzelf laten taggen in het bericht

De ultieme handleiding voor Social Media succes? Die vind je hier!

Maar wat mag er dan wel?

  • Een reactie laten plaatsen op het bericht
  • Een like laten geven op het bericht
  • Een bericht laten sturen aan de pagina, via een DM (Direct Message)

Je mag dus wel winacties, promoties, lotingen en dergelijke op je Facebookpagina plaatsen, maar daarbij moet duidelijk zijn dat de winactie op geen enkele manier gesponsord, beheerd of goedgekeurd wordt door Facebook. Binnen deze regels kun je een succesvolle winactie opzetten. Je moet alleen net iets creatiever zijn dan de rest. Als je de regels toch overtreedt kan Facebook er voor zorgen dat door jou gepubliceerde berichten minder bereik genereren of nog erger je pagina zonder pardon verwijderen.

New Call-to-action

Topics: Social Media, Facebook, Social Advertising