Google Maps krijgt meer advertenties

Geplaatst door Willem

Google Maps advertenties

Via mobiele apparaten toegang hebben tot het internet, is gewoonweg niet meer weg te denken in deze tijd. Iets wat ook Google absoluut niet ontgaan is. Inmiddels blijkt meer dan de helft van de door hen verwerkte zoekopdrachten afkomstig te zijn van mobiele apparaten en is ongeveer een derde daarvan locatie-gerelateerd. Reden voor de zoekgigant om op deze trend in te springen en de online en offline wereld dichter bij elkaar te brengen.

Nieuw Adwords-platform

Om dat doel te bereiken bleek het noodzakelijk te zijn om flink wat aanpassingen door te voeren in het Adwords-aanbod. Sterker nog, Google besloot na 15 jaar gebruik te hebben gemaakt van het oude systeem, dit volledig overboord te gooien en een volledig nieuw Adwords-platform te bouwen, waarin de mogelijkheden voor het adverteren richting mobiele gebruikers veel beter tot zijn recht komt. Deze drastische wijziging heeft tot gevolg, dat adverteerders voortaan hun onderneming ook kunnen promoten op Google Maps. Daarbij maakt het niet uit of een gebruiker van Google Maps in een browser of via de app actief is. In beide gevallen kunnen ze op kaarten zogenoemde 'promoted pins' tegenkomen. Deze pins kunnen van een logo worden voorzien, waardoor veel duidelijker wordt waar een bepaalde onderneming zich bevindt.

Aanbiedingen tijdens een autorit

Een klik op zo'n pin loodst je vervolgens bijvoorbeeld naar de website van de adverteerder. Omdat er heel erg locatiegericht geadverteerd kan worden, komt een scala aan nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Google denkt in dat geval zelf aan het voorbeeld van iemand die in een auto rondrijdt en Google Maps als navigatie gebruikt. Tijdens de rit kunnen dan telkens nieuwe pins opdoemen van bijvoorbeeld wegrestaurants of tankstations, die je op verschillende tijdstippen van de dag desgewenst een andere aanbieding kunnen laten zien. Maar ook gericht zoeken via Google naar bijvoorbeeld een schoenenwinkel of autoreparatiebedrijf in de buurt van de mobiele gebruiker biedt volop kansen voor adverteerders. Op basis van de gps-gegevens kan per slot van rekening de exacte locatie van de gebruiker bepaald worden. Op de kaart kunnen in dat geval dan de 'promoted pins' voor een hogere attentiewaarde zorgen in een specifieke bedrijfstak.

Verwachte resultaten

Aangezien Google met deze Adwords-strategie een hele nieuwe weg inslaat, is het concrete effect van advertenties op Google Maps – ook door Google zelf – nog moeilijk in te schatten. In eerste instantie is men van plan om de komende tijd met verschillende advertentieformaten te gaan experimenteren. Op basis van de behaalde resultaten zal uiteindelijk blijken welke methodiek voor zowel adverteerders alsook voor gebruikers van Google Maps het meest succesvol uitpakt.

Topics: Google, Google Maps, online adverteren