3 min lezen

Wordt Bing een echte concurrent van Google?

Geplaatst door Willem

Google is zo ingeburgerd in onze samenleving dat we het zelfs als werkwoord gebruiken: “Ik heb het even gegoogled.” Het lijkt er echter op dat hier wel eens verandering in kan gaan komen. Er zijn namelijk een aantal argumenten die aantonen dat Bing ook hier in Nederland steeds groter kan worden. Wat deze redenen zijn, lees je hier.

Concurrent van Google?

Omdat er zoveel bedrijven zijn die zich richten op Google, is de concurrentie veel kleiner bij Bing. Zowel op de organische als de betaalde zoekresultaten kun je in Bing sneller een betere positie krijgen. Dit zorgt ervoor dat de kosten per klik lager zijn en dat veel websites nog niet goed voor Bing geoptimaliseerd zijn. Met een kleine investering hierin kun je dus al snel een betere plek krijgen in de zoekresultaten.

Het marktaandeel van Bing wordt groter

Onder andere dankzij de lancering van Windows 10 kan het marktaandeel van Bing de komende tijd gaan groeien. Op dit moment ligt dit tussen de twee en de vier procent in Nederland en rond de 20 procent in de Verenigde Staten. Microsoft verwacht een stijging van tien tot vijftien procent van de zoekopdrachten voor Bing door Windows 10. Deze heeft namelijk Bing als standaard zoekmachine in de Edge browser en Bing zit eveneens in de taakbalk geïntegreerd. Hiernaast is Bing geïntegreerd in de Spotlight zoekfunctie van Apple op iOS apparaten. Het is vanaf heden dus veel makkelijker om toegang te krijgen tot deze relatief onbekende zoekmachine. Het gevolg hiervan is naar alle waarschijnlijkheid een stijgend marktaandeel van Bing ten opzichte van Google.

De verschillen in zoekresultaten

Hoewel er veel overeenkomsten zijn in de waarden die Bing en Google geven aan elementen in een website, zijn er ook een aantal essentiële verschillen. Zoek zelf maar eens op een willekeurige zoekterm en zie de verschillende top tien resultaten. Zo speelt bij Bing het sociale verkeer mee in de relevantie van de website, dit in tegenstelling tot Google. Als je content bijvoorbeeld vaak wordt gedeeld, krijg je een hogere positie. De content op je website wordt daarnaast bij Google vooral op tekst beoordeeld en bij Bing op visuele content. Bing hecht ook meer waarde aan de acties van de gebruikers op je website, zoals het doorklikken of meteen weer weggaan. In Bing vind je hiernaast meer oudere domeinen dan bij Google. Deze oudere domeinen worden hoger geplaatst en jongere domeinen juist lager gepositioneerd.

De advertentiekosten liggen lager dan bij Google

Zoals aangegeven liggen de advertentiekosten gemiddeld lager bij Bing dan bij Google. De kosten per klik kunnen wel zo’n 40 procent minder zijn. Tel hierbij op dat gebruikers gemiddeld eerder converteren en je hebt een hoger rendement te pakken. Hiernaast kun je met de variant van Microsoft je bereik uitbreiden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je het maximale bereik in Google hebt behaald, omdat er niet meer zoekopdrachten voor zijn. Door Bing in te zetten, kun je dit bereik uitbreiden met de zoekopdrachten die daarop worden ingevuld.

Er wordt meer geld uitgegeven op Bing.com

Bing heeft een onderzoek in de Verenigde Staten gedaan onder de gebruikers en ontdekt dat de bezoekers vanaf Bing 6,8 procent meer geld uitgeven dan bezoekers vanuit Google. In Nederland is dit getal vastgesteld rond 1,5 procent door onderzoek van Adwise. Bing gebruikers bekijken gemiddeld meer pagina’s per keer en geven zo’n vijftig euro meer uit per transactie. Zowel de bezoekersaantallen als de conversieratio lijkt gemiddeld hoger te liggen bij Bing.

Wie gaat er winnen?

De concurrentie is minder sterk bij Bing, het marktaandeel wordt groter, de zoekmachineoptimalisatie kan voordelig uitwerken, de advertentiekosten liggen lager en het rendement is gemiddeld hoger. Aan de hand van al deze argumenten lijkt het aannemelijk dat Bing verder door gaat groeien, ook in Nederland. Of je er zelf in moet gaan investeren hangt in grote mate van je doelgroep af. Als zij van Bing.com gebruik maken, kun je alleen al meer klanten binnenhalen door je er in ieder geval voor te optimaliseren. Door een eigen marktonderzoek kun je daarnaast in kaart krijgen welke bezoekers het meeste voor jou opleveren.

Bing vs. Google

Topics: Google, Bing, SEO